Regler

Generelle regler

  • Klatring kan være farlig og skjer på eget ansvar.
  • Klatreklubben Ålesund og SBM-Arena har ansvar for at anlegget er i forsvarlig stand, men det betyr ikke at all risiko er eliminert. Den som klatrer må selv vurdere sine ferdigheter og begrensninger.
  • Aldersgrense 15 år. Yngre skal være i følge med voksne som har ansvaret.
  • Alle skal signere egenerklæring, ungdom under 15 år må ha underskrift fra foresatte.
  • Alle skal betalt for dagskort før klatring begynner (hvis du ikke har årskort).
  • Hvis du har egen nøkkelbrikke, er du ansvarlig for at de du åpner døren for, både betaler og følger reglene i vår klatreveg.
  • Hodetelefoner/ørepropper er ikke tillatt under klatring/buldring.
  • Kun godkjent klatreutstyr er tillatt å bruke.
  • Klatrer og sikrer skal alltid gjennomføre kameratsjekk.
  • Begge karabinere på toppfeste skal brukes ved topptauing.
  • Clogging er forbudt.
  • Buldring med bena over første plate i veggen er forbudt.
  • Det er krav om topptau-/brattkort for å kunne klatre på autobelay i SBM-Arena. 

Ved brudd på reglementet, eller ved å ikke etterfølge anvisninger fra klatrevakt/styremedlemmer/daglig leder, kan dette medføre bortvisning fra klatreanlegget og tap av årskort.

Buldring

Alle kan buldre i buldreveggen og trene på kraftloftet. Er du under 15 år må du imidlertid ha med samtykke fra foresatt eller komme sammen med noen over 15 år. Husk at andre som buldrer når som helst kan falle ned.

Klatring på topptau

Alle kan klatre på topptau, forutsatt at den som sikrer minst har topptau-/brattkort. Topptaukort gir adgang til å sikre på egenhånd på topptau i alle våre vegger. Kortet skal vises uoppfordret i resepsjonen når du kommer. Hvis både den som sikrer og den som klatrer er under 15 år, skal begge minst ha topptaukort. Er du fylt 18 år, gir topptaukort adgang til å veilede en annen som sikrer:
En klatrer uten topptaukort kan øve på å sikre andre under direkte tilsyn av person som er fylt 18 år og har topptaukort. Innehaveren av topptaukort er ansvarlig for at dette foregår på en sikker måte.

Klatring på led

Ved klatring på led er det krav om at den som sikrer innehar brattkort. Brattkort gir adgang til å sikre på egenhånd på topptau og led i alle våre vegger. Hvis både den som sikrer og den som klatrer er under 15 år, skal begge ha brattkort for å klatre/sikre på led. Kortet skal vises uoppfordret i resepsjonen når du kommer. Er du fylt 18 år, gir brattkort adgang til å veilede en annen som sikrer på topptau og led: En klatrer uten brattkort kan øve på å sikre andre under direkte tilsyn av person som er fylt 18 år og har brattkort. Innehaveren av brattkort er ansvarlig for at dette foregår på en sikker måte.
Les mer om brattkort på www.brattkort.no


Autobelay

Det er krav om topptau-/brattkort for å kunne klatre på autobelay i SBM-Arena. 

Norges klatreforbund lanserte i 2024 nasjonale retningslinjer for bruk av autobelay. NKF har registret 135 hendelser med autobelay, inkludert 83 hendelser av frisoloering hvor klatrer har glemt å feste seg inn. I tillegg er det store mørketall på innrapporterte ulykker / nestenulykker. Ulykkestallene øker jevnt, og dette er ofte svært alvorlige ulykker, noen ganger med livstruende skader. Om utviklingen ikke reverseres er vi redd at vi innen kort tid vil oppleve den første dødsulykken grunnet glemt innfesting under klatring på autobelay i Norge.

Klatrere som har opplevd å klatre usikret, forteller at de har vært 100% sikre på at de har festet seg inn og sjekket seg selv. Alvorlige autobelay-ulykker skjer uavhengig av erfaringsnivå, og skjer der med også moderat til erfarne klatrere. Ut ifra de nasjonale retningslinjene, har vi derfor laget nye regler for vår klatrevegg:

  1. Obligatorisk kameratsjekk. Husk alltid å få en annen klatrer til å gjennomføre kameratsjekk av deg før du starter å klatre på autobelay. En åpenbar forskjell mellom klatring på autobelay og klatring med tau er at kameratsjekken, som er grundig innarbeidet i tauklatring, ikke er like innlysende eller logisk ved klatring på autobelay. En skal da tross alt «bare» feste seg inn i en karabiner og hvem som helst kan jo klare noe så enkelt, men ulykkesstatistikken viser at nettopp denne enkle prosedyren glemmes overraskende ofte, med bakkefall og påfølgende skader som resultat. Gjør det til en rutine og god vane å få en naboklatrer til å gjennomføre en kameratsjekk av deg etter at du har gjort selvsjekken. Spør noen i nærheten, og still villig opp om du blir spurt om å ta kameratsjekk på noen andre. Kameratsjekk på autobelay består av å sjekke at selen sitter korrekt, samt at karabineren fra autobelayen er festet i sentralløkka og er låst.
  2. Ikke klatre alene. Vi tillater ikke klatring på autobelay dersom man er alene i klatreveggen, siden kameratsjekk ikke kan gjennomføres. En annen faktor er om en hendelse skulle skje. Om uhellet først er ute, er det spesielt viktig med andre til stede for å varsle, og kunne gi nødvendig bistand. Flere av de alvorlige ulykkene som er registrert, hadde endt med dødsfall om det ikke hadde vært andre tilstede.
  3. Ingen lyd på øret. Det er ikke tillat å lytte til musikk, lydbok, podkast, telefonsamtale o.l. når du klatrer på autobelay. Det er lett å tenke at glemt innfesting skyldes slurv. Mønsteret i ulykkene tyder imidlertid på at det er ikke klatrer som slurver, men hjernen som er utsatt for kognitive bias, eller gjør systematiske feil.
  4. Feste av karabin. Autobelayen skal kun kobles inn i sentralløkken på klatreselen, eller i toppen av sperreseilet. Slipp den aldri opp. Når klatrer ikke benytter autobelay, skal den kun festes i toppen av sperreseilet. Det har blitt registrert flere ulykker hvor klatrer har festet autobelay på andre steder, og deretter klatret opp uten.
  5. Ingen led-/topptauklatring. På klatrevegger der vi har autobelayer, er det ikke tillatt å klatre på led eller topptau. Autobelayklatring skal foregår på egne vegger/områder som er forbeholdt dette. Det skal ikke være linjer for ledklatring/topptauklatring i nærheten av linjene for autobelay. Vi har derfor flyttet våre autobelayer til et område som nå er forbeholdt for autobelay, og ikke annen klatring. Sektor F, G og H har derfor blitt et dedikerte autobelayområder.

Vi skjønner at dette er strenge regler, men vi gjør dette fordi deres sikkerhet er vår førsteprioritet. Takk for at du følger de nye reglene!

Link til nasjonale retningslinjer: https://klatring.no/nyheter/2024/nasjonale-retningslinjer-for-bruk-av-autobelay/